Witam Panowie i... Panie ;-)
Mam takie pytanie czy... istnieje fizyczna możliwość zamiany tych dwóch silników w samochodzie i na jakie ewentualnie zmiany trzeba by się przygotować
Specyfikacja silnika Z16YNG
Z16YNG
Typ: R4
Sterowanie: DOHC
Liczba zaworów: 16
Średnica (mm): 79,0
Skok (mm): 81,5
Tom (cm 3): 1598
Moc (kW przy min-1): 69/6200 (Zafira B), 71/6200
Moment obrotowy (Nm przy obr. / min-1): 133/4200 (Zafira B) 140/4200
Stopień sprężania: 12,5: 1 12,8: 1 (Zafira B)
Układ sterowania silnikiem: Multec S (F)
Wymagania Liczba oktanowa: gaz zawierający metan lub pukanie kontrolowanych 95 / 98 / 91
Sterowanie: pasek rozrządu
Układ wydechowy: EGR, katalizator regulowany
Cechy szczególne: elektroniczna przepustnica, tempomat
Zastosowanie: Zafira (F17 + CR)
Specyfikacja silnika Z16XE
Z16XE
Typ: R4
Sterowanie: DOHC
Liczba zaworów: 16
Średnica (mm): 79,0
Skok (mm): 81,5
Tom (cm 3): 1598
Moc (kW przy min-1): 74/6000
Moment obrotowy (Nm przy obr. / min-1): 150 / 3600
Kompresja: 10,5: 1
Układ sterowania silnikiem: Multec S (F)
Wymagania Liczba oktanowa: 95 / 98 / 91, pokonując regulowanym
Sterowanie: pasek rozrządu
Układ wydechowy: EGR, katalizator regulowany
Cechy szczególne: elektroniczna przepustnica, tempomat
Zastosowanie: Zafira (F17 (+) CR)
Krótki opis moich zmagań ze samochodem mogliście przeczytać w moim poście
POST do tego doszły ostatnio nowe a mianowicie brak mocy i mało otwierająca się przepustnica.
Autko zwiedziło już sobie warsztaty 5 magików począwszy od mega szpeców po giga szpeca ASO opel Fijałkowskiego w Rybniku a co się okazało najbardziej nie udolnego na mojej drodze. Po krótce...
Mechanik od zagazowania i wyeliminowania instalacji CNG + wymiana świec
Mechanik nr.1
Prace typu wymiana oleju, rozrządu to wszystko w sumie co robi się po kupnie samochodu
Mechanik nr. 2
Coś tam przy sterowniku silnika programowanie, wymiana cewki + wymiana świec itd;
Mechanik nr.3
Czyszczenie przepustnicy, krokowego + serwis klimatyzacji
Mechanik nr.3 ASO Opel
Autko było 3 razy u nich i cały czas zgaduj zgadula dlaczego nie ma w samochodzie mocy KM + spadek napięcia np. podczas włączenia klimatyzacji, świateł drogowych czy skrętu kierownicą.
diagnoza za 3 razem alternator nie ładuje więc wymiana alternatora.
Wymienili i pojechałem za dosłownie 12min byłem z powrotem gdyż auto zaczęło chodzić jeszcze gorzej niż chodziło falowanie obrotów silnika było tak ogromne,że nie dało się rady jechać samochodem po rozgrzaniu silnika. Była reklamacja i zwrot gotóweczki i Panom podziękowałem za współpracę.
Mechanik nr. 4
Diagnoza sterownika silnika + wgranie nowego softu
Mechanik nr.5
W sumie nic nie zrobił ale i nic nie skasował
Mechanik nr.6
kolega z garażu diagnoza, że przepustnica otwiera się tylko na pół gwizdka tak mniej więcej na 45' stopni nie cała dlatego brakuje mu mocy. Co do napięcia diagnoza za mały aku był 56Ah poleca 75Ah więc kupiłem i jak ręką odjął co do przepustnicy sterowana z komputera silnika więc szpec od kompa. Umówiłem się na poniedziałek ale.....
Scany z programu ScanMyOpel Android podczas pracy silnika
https://mega.co.nz/#!aFNF3ZZQ!OEbTVUobR ... rtpBHsT1pI
https://mega.co.nz/#!6N8kVDhb!YgsvP9r-W ... l3deMm7d-g
https://mega.co.nz/#!SNsiQLRA!DJmu9PCbg ... uvcX4gDRCw
https://mega.co.nz/#!TEsTDTqK!Cm3Db-VUh ... z4qC6Xpnas
https://mega.co.nz/#!KMtwXJ7a!u8f8ddfAn ... l1Sn_6paO8
Wieczorem wchodzę sobie na PC i czytam strona za stroną o braku mocy itp; itd; aż tu nagle temat na forum CNG
Z16YNG ma inny stopień sprężania 12,5 : 1 lub w Zafirze B (teraz mam taki silnik) 12,8 : 1. W benzynowcu masz ok. 9 : 1. Zmiana stopnia sprężania wynika z wyższej wartości oktanowej dla CNG - ok. 130.
To wymusza też dość głębokie zmiany konstrukcyjne.
Silniki na 100% od benzynowców różnią się głowicą.
Różne są też tłoki, porównaj na zdjęciu z foldera reklamowego Zafiry.
Oprócz wspomnianego przez ciebie kolektora dolotowego, inna jest oczywiście wiązka elektryczna i inny typ komputera sterującego.
Inaczej mówiąc silnik Z16YNG jest silnikiem gazowym, dostosowanym jednak do awaryjnego spalania benzyny. W trybie benzynowym silnik ma o 30% mniejszą moc, a moment obrotowy chyba jeszcze mniejszy. Ruszenie z miejsca na benzynie na 1 biegu wymaga wcześniejszego rozkręcenia silnika do ok. 2000 obr./min. aby włączyć się do ruchu w miarę sprawnie.
I tutaj głębokie zastanowienie !!!!
Czy to w ogóle ma rację bytu i czy to pójdzie.
Zastanawiam się też nad zmianą samochodu za Zośkę ale z silnikiem 1.8 125KM
Co Wy na to ładować w moją sprawę czy dać sobie siana tu wiem co mam i ile włożyłem nowa to zagadka.
Z góry dziękuję za wszelakie rozpiski sugestie pomysły i porady i z niecierpliwością czekam na nie.